kuranı neden anlamıyoruz. Namazlarda ezberden dilimiz okuyor ama kalbimiz başka yerlerde dolaşıyor. çoğu zamanda sebebi ne söylediğimizi bilmememiz. burdan yola çıkarak önce arapca öğrenmeye çalıştım. ama evde hocasız öğrenmek çok zordu bunu başaramayınca tefsire geçiş yaptım. uzun araştırmalar yaptım, okudum not aldım ve şimdi bunları sizlerle de paylaşmak istiyorum. en çok yararlandığım hocalar mehmet okuyan ve ali küçük oldu.
1.TİLAVET ETMEK yani düz arapcasından okumak. dil ile okumak. biz bu matteden öteğe gidememişiz malesef.okuyormuyuz evet kimimiz cuma okumaları yapar kimimiz kandillerde kimimiz evde tek başına okur. ama kaçımız içeriğini merak edipte mealini okur. ve sadece mealde yetersiz kalır kaçımız tefsirini okur.
tilavette kendi içinde 3e ayrılıyor
A-TEKRARLAMAK
B-AKTARMAK
C-TAKİP ETMEK İZİNİ SÜRMEK
2.KIRAAT Bu aklın okumasıdır tilavetten bir mertebe yüksektir. varlıklar arasında ilişki kurmaktır, zihnin okumasıdır .yaradılana bakıp yaratılanı anlamaktır. kırat ederken şeytandan ALLAHA sığınmalıdır insan. yoksa mazallah sapıtada bilir. herkez kendi kapasitesine göre nlar kuranı. hani bir hikaye okuruzda herkezin kıssadan hissesi farklıdırya. hergezin bilgisine ve yaşadıklarına göre anlar kuranı. kuranın içini deşmek, arka planını görmeye çalışmak lazım. kuranın inişi devam ediyor. ben fatihayı okyorsam fatiha şuan bana iniyor demektir aslında.
Allah bize ev ödevi verdi İKRA dedi yani oku dedi(inen ilk ayet). malesef günümüzde önce yasaklar kurallar haramlar öğretiliyor. ama bence önce sevdirilmeli gönüllere yerleştirilmeli buda ancak tefsirle olur. kuranda bütün ayetler herkeze indirildi ama biz bunuda hep yanlış anlıyoruz. mesela müzemmil suresinde'ey vahi ile bürünmek isteyen adam' çoğunlukla tefsir edilirken burada kasıt edilen adam peygamber efendimiz deniliyor. evet ilk anlamı odur ancak burdaki adam sadece odur dersek ben bu ayetten ne hisse çıkarabilirimki. bu ayet bana nasıl inmiş olurki. burda hepimizi kast ediyor. bütün ayetleri böyle düşünmeliyiz. şu ayet şu olaydan sonra şu kişi için indi dersek yeterli olmaz. herzaman bu ayette benim payıma düşen ne demeliyiz. bizim düşünen bir toplum olmamızı resmen engelliyorlar. daha ilk okulda ezbere dayalı bir eğitimden geçiyoruz. tabi benim kuşaktan bahsediyorum. yeni nesilde umut var. sonra kuran kursuna gidiyoruz oradada ağırlığı kuranı okumaya veriyorlar yine ayetlerden bahseden yok. mesela eskiden kuranı bir odadaki duvara asarlardı sanki duvar süsüdür güya saygı gösteriyorlar . bizim kafamıza okadar çok şeyle dolduruyorlarki sıra birtürlü tefsire gelmiyor.
3.TERTİL bu esas okumamız gereken şekildir yani ağır ağır, süze süze okumak. hiç düşündünüzmü kuran neden 23 yılda geldi. ağır ağır geldi yavaş yavaş geldi. bir ayet gelince sahabeler hemen onu haytında uygular devamlı oku tekrar eder devamlı bu ayeti düşünür onunla yaşarlardı. biz kuranı kuranlaşarak okumalıyız. bu madde bütün diğer iki madedeyide kapsıyor. hem ikra derken yani oku derken sadece kuranı okumayıda anlamamalıyız. kainat kitabını okumalıyız. insanları okumalıyız, hayvan ve bitkileri okumalıyız.
sadece meal yetersiz kalıyor örneğin kuranın anlamını okrken bakmak fiili geçsin biz bunu nasıl anlarız? halbuki bakmanın arapcada 3 karşılığı var.
bakmak 3'e ayrılır
1.feraset geçmişi bil, günümüzü kavra, geleceğe bak
2basiret gözlemle elde edilen değer. nazarla ortak kullanımı var
3nazar kayınata yönelik inceleme, inceleyerek bakmak
inanç 3 farklı düzeydedir
1.ilmel yakın(bilgi düzeyi) ateşin yakıcılığını başkasından öğrenmek.
2.aynel yakın(Şahit olma düzeyi)ateşin yanında yananların dehşetini hissetmek. görmek
3.hakkal yakın(İçselleştirme düzeyi) yanıp tutuşmak
kuranın 55 tane ismi olduğu nakledilmiş bunlardan bazıları
furkan ayırmak manasına gelir. hak ile batılı ayırmak
zikir anmak ve hatırlamak
tenzil inmek Allah katından indiği için bu adı alır
hüda hidayet insanları hidayete döndürdüğü için
nur işik saçan. basiret ve ferasetle ilişkisi var
kitap
mübarek
mübin apaçık
büşra müjde
aziz kıymetli yüce
mecid şerefli üstün
beşir ve nezir müjdeleyici ve korkutucu
ruh RUH BEDEN İÇİN NE İSE HAYAT İÇİNDE KURAN ODUR. kuran diridir oyüzden ruhtur. yüreyini öldürenleri diriltir.
şifa yüreklerde bulunan inançsızlıklara şifadir
mektup
Allah bize ev ödevi verdi İKRA dedi yani oku dedi(inen ilk ayet). malesef günümüzde önce yasaklar kurallar haramlar öğretiliyor. ama bence önce sevdirilmeli gönüllere yerleştirilmeli buda ancak tefsirle olur. kuranda bütün ayetler herkeze indirildi ama biz bunuda hep yanlış anlıyoruz. mesela müzemmil suresinde'ey vahi ile bürünmek isteyen adam' çoğunlukla tefsir edilirken burada kasıt edilen adam peygamber efendimiz deniliyor. evet ilk anlamı odur ancak burdaki adam sadece odur dersek ben bu ayetten ne hisse çıkarabilirimki. bu ayet bana nasıl inmiş olurki. burda hepimizi kast ediyor. bütün ayetleri böyle düşünmeliyiz. şu ayet şu olaydan sonra şu kişi için indi dersek yeterli olmaz. herzaman bu ayette benim payıma düşen ne demeliyiz. bizim düşünen bir toplum olmamızı resmen engelliyorlar. daha ilk okulda ezbere dayalı bir eğitimden geçiyoruz. tabi benim kuşaktan bahsediyorum. yeni nesilde umut var. sonra kuran kursuna gidiyoruz oradada ağırlığı kuranı okumaya veriyorlar yine ayetlerden bahseden yok. mesela eskiden kuranı bir odadaki duvara asarlardı sanki duvar süsüdür güya saygı gösteriyorlar . bizim kafamıza okadar çok şeyle dolduruyorlarki sıra birtürlü tefsire gelmiyor.
3.TERTİL bu esas okumamız gereken şekildir yani ağır ağır, süze süze okumak. hiç düşündünüzmü kuran neden 23 yılda geldi. ağır ağır geldi yavaş yavaş geldi. bir ayet gelince sahabeler hemen onu haytında uygular devamlı oku tekrar eder devamlı bu ayeti düşünür onunla yaşarlardı. biz kuranı kuranlaşarak okumalıyız. bu madde bütün diğer iki madedeyide kapsıyor. hem ikra derken yani oku derken sadece kuranı okumayıda anlamamalıyız. kainat kitabını okumalıyız. insanları okumalıyız, hayvan ve bitkileri okumalıyız.
sadece meal yetersiz kalıyor örneğin kuranın anlamını okrken bakmak fiili geçsin biz bunu nasıl anlarız? halbuki bakmanın arapcada 3 karşılığı var.
bakmak 3'e ayrılır
1.feraset geçmişi bil, günümüzü kavra, geleceğe bak
2basiret gözlemle elde edilen değer. nazarla ortak kullanımı var
3nazar kayınata yönelik inceleme, inceleyerek bakmak
inanç 3 farklı düzeydedir
1.ilmel yakın(bilgi düzeyi) ateşin yakıcılığını başkasından öğrenmek.
2.aynel yakın(Şahit olma düzeyi)ateşin yanında yananların dehşetini hissetmek. görmek
3.hakkal yakın(İçselleştirme düzeyi) yanıp tutuşmak
kuranın 55 tane ismi olduğu nakledilmiş bunlardan bazıları
furkan ayırmak manasına gelir. hak ile batılı ayırmak
zikir anmak ve hatırlamak
tenzil inmek Allah katından indiği için bu adı alır
hüda hidayet insanları hidayete döndürdüğü için
nur işik saçan. basiret ve ferasetle ilişkisi var
kitap
mübarek
mübin apaçık
büşra müjde
aziz kıymetli yüce
mecid şerefli üstün
beşir ve nezir müjdeleyici ve korkutucu
ruh RUH BEDEN İÇİN NE İSE HAYAT İÇİNDE KURAN ODUR. kuran diridir oyüzden ruhtur. yüreyini öldürenleri diriltir.
şifa yüreklerde bulunan inançsızlıklara şifadir
mektup
kuran 4 kısma ayrılır
1.es-seb'ul tuval yedi uzun sure. bunlar bakaradan tövbeye kadar
2.el miun yarıdan fazla sure ihva eder. tövbeden enbiyaya kadar
3.el mesani yüzden az olan ayetler. enbiyadan hucurata kadar
4.mufassal sık sık besmele ile ayrılır kısa kısadırlar bunlarda kendi içinde 3' ayrılır
a) tıvalı mufassal hucurattan buruca kadar
b)evsatı mufassal buruçtan leyle kadar. 7 sure
c) kısarı mufassal leyl'den nasa kadar. 22 sure
özet olarak kuranı nasıl okumalıyız
1. göz görecek
2. dil harfleri mahrecinden çıkarıp telafuz edecek
3. akıl tercüme edip kalbe aktarıcak
4. kalpte ona göre tavır alıcak.
kısmet olursa fatihadan başlıyacağız ve namaz süreleriyle devam edicez.
http://dehlizlerim-dehlizlerim.blogspot.com/
Allah razı olsun.
YanıtlaSilseni izlemeye aldım artık sık sık görüşürüz sevgiler.